Första Hellblade var en riktigt häftig upplevelse och en uppvisning i vad AA-segmentet hade att erbjuda. Det föll dock inte alla i smaken, och en av punkterna som skavde mest var de hyfsat tråkiga striderna, som ofta kändes repetitiva och oinspirerade. Stridsdesignern för både originalspelet och den kommande uppföljaren, Juan Fernández de Simón, säger dock att striderna ska bli betydligt bättre i Senua's Saga: Hellblade II.

I en spansk intervju med Vandal (Google-översatt) säger han att han inte är helt nöjd med sitt arbete med det första spelet och att han hade gjort mycket annorlunda idag. I uppföljaren hoppas de dock höja ribban för vad man kan göra med ett mindre team. De är visserligen betydligt fler som jobbar med uppföljaren, men jämfört med team av samma storlek på andra håll tror han att de kommer leverera något som verkligen imponerar.

Stridsupplevelsen kommer att vara väldigt annorlunda den här gången, och några av problemen med det första spelet han nämner är den dåliga variationen av fiender, brist på behov att faktiskt använda alla attacker och kombos, fiender med för mycket liv och dåligt justerade svårighetsgrader.

Hur striderna kommer att te sig vet vi fortfarande inte. Det har släppts en "gameplay"-trailer, men den var väldigt filmisk och gav oss inte någon egentlig insikt i hur spelmekaniken kommer att fungera.