Oddworld: Soulstorm kammade hem fina betyg när det släpptes förra året, men tyvärr var framgången inte total för utvecklaren Oddworld Inhabitants. De hade nämligen vissa tekniska och personalmässiga problem vid slutet av utvecklingen, och nappade därför på erbjudandet att inkludera spelet i prenumerationstjänsten Playstation Plus, för att på så sätt säkra pengar som de behövde för att färdigställa spelet.
Lorne Lanning – grundare av Oddworld Inhabitants – berättar i en intervju på Xbox Expansion Pass att det bara gällde Playstation 5-versionen, och tanken var att det inte skulle finnas så många PS5-ägare när spelet släpptes i januari 2021. Spelet släpptes dock inte förrän i april, och då hade långt många fler fått tag på konsolen än de väntat sig, och spelet blev dessutom det mest nedladdade på PS5.
Det var nära fyra miljoner eller nått. Helt gratis, eftersom alla var prenumeranter. Så för oss var det förödande.
Han betonar dock att det inte rörde sig om något fulspel från någon sida, utan att det helt enkelt var så världen såg ut under 2020 och 2021, med en pandemi som försvårade utvecklingsarbetet. Värt att påpeka är även att de fyra miljoner nedladdningarna på Playstation Plus inte innebär att spelet nödvändigtvis hade sålt fyra miljoner exemplar extra om det inte inkluderats i tjänsten, även om det säkerligen hade påverkan på försäljningen.
Segmentet börjar 1:13:25.