Yosuke Matsuda är det högsta hönset på Square Enix, och i en intervju med Yahoo Japan (IP-vägg) har han pratat lite om deras studior och vilka planer de har för framtiden.
Han påpekade (om Google Translate går att lita på) att den japanska marknaden fortfarande är stor, även om den sprungits om av USA och Kina. De måste därför utveckla spel för den globala marknaden, men japanska utvecklare bör inte försöka härma västerländska. Enligt honom har den japanska stilen i allt från monsterdesign till ljudeffekter hög igenkänningsfaktor, och är något som spelare över hela världen uppskattar i japanska spel.
Något han vill satsa på är "autonomt spelinnehåll", vilket verkar vara ett Games as a Service-liknande koncept, men där det är spelarna själva som ska uppmuntras att skapa nytt innehåll. Det ska dock inte förlita sig på folks välvilja, utan Matsuda tittar på att ge incitament med hjälp av blockkedjeteknik, vilket han tror kan ge upphov till väldigt innovativt och roligt innehåll.