Final Fantasy VII Remake släpptes ursprungligen till PS4, innan det tog klivet till PS5 (och pc). Nyligen avslöjade Final Fantasy VII Rebirth, den andra delen av tre i Remake-sagan, kommer däremot inte att släppas till Playstation 4. Ett väntat beslut, och i intervju med japanska Gamer (via Gematsu) utvecklar Yoshinori Kitase beslutet ytterligare. PS5:ans SSD lyfts fram som en faktor.

It's exclusive to Playstation 5 because of the graphical quality, of course, as well as SSD access speed. Since the adventure unfolds in a vast world after the escape from Midgar, loading stress is an extreme bottleneck. We felt we needed the specifications of Playstation 5 to overcome that and travel the world comfortably.

Mark Cerny, Playstation 5-arkitekten, hävdade tidigt att SSD:n skulle bli en riktig "game changer", och påstod att den i grunden skulle förändra hur spelutvecklare bygger sina spel. Också de nya Xbox-konsolerna har SSD:s, men det antas att remakesjuan inte släppts p.g.a. tidsexklusivitet.

Nåväl. Rebirth ska släppas nästa vinter, och den som kan sitt Final Fantasy VII vet att spelet efter Midgar öppnar upp sig rejält, då vi först då når världskartan. Kalm, Chocobo Farm, Mythril Mine, Mt. Corel, Junon, Nibelheim, och så vidare. Exakt hur det tolkas och hur långt vi når återstår att se.

För det kommer ju en tredje och avslutande del också.