Under 2018 släpptes det fantastiska lilla spelet Ghost of a Tale efter ett par år i early access. Bakom utvecklingen stod huvudsakligen Lionel Gallat, som tidigare hade jobbat på bland annat Dreamworks och Universal Pictures. Spelet fick ett hyfsat bra mottagande och tycks ha sålt tillräckligt för att motivera en uppföljare, även om vi inte vet särskilt mycket om den.

Men något vi nu vet är att Gallat och hans studio SeithCG har valt att överge spelmotorn Unity – som det första spelet skapades med – i favör för Unreal Engine 5. Valet verkar dock inte ha motiverats av Unity-chefen John Riccitiellos utspel, där han kallade spelutvecklare som inte prioriterar intäktsgenerering för "jävla idioter".

Istället ska övergången ha påbörjats redan för flera månader sedan, och Gallat säger att det innebär att de nu ligger ordentligt bakom i tidsschemat. Samtidigt anser han att det var rätt beslut. Han avslutar det hela med att önska Unity lycka till och hoppas att de kan gagnas av bättre ledarskap i framtiden.

Nedan ser ni en trailer för det första spelet (som i allra högsta grad är värt att lira än i dag).