Sensommaren 2021 fick Assassin's Creed Odyssey en patch som tog det till 60 bildrutor per sekund på Playstation 5 och Xbox Series X|S, och en liknande patch släpptes nyligen till snart fem år gamla Assassin's Creed Origins. Nu har teknikkunniga Digital Foundry hårdtestat bäggedera.

Kort sagt är Digital Foundrys Oliver Mackenzie mycket nöjd med resultaten, oavsett PS5, Series X eller Series S. Spelen är nära den höga klass man förväntar sig av dagens current gen-titlar.

Both games hold up very well, even now, and the 60 fps bump hugely improves animation fluidity and gameplay response. While eighth-gen rendering paradigms are old hat at this point, I came away very pleased with the experience on offer – and really, these patches come close to what you might expect from a full current gen console release.

Det finns skillnader i upplösningen, något som tycks ha "ärvts" från respektive föräldrakonsol. Series X lyckas med full 4K (3 840 x 2 160) medan PS5 "verkar" ha sitt max på 2 880 x 1 620. Xbox Series S bjuder, inte oväntat, på lägsta upplösningen av trion med ett tak på 1 920 x 1 080.

60 fps är ständigt närvarande – men det finns några få undantag. Klivet till spelens realtids-mellansekvenser börjar alltid med ett litet "hack". Det finns också vissa animationer som tyg i Origins som inte når 60 fps. I särskilt smockade strider (Odyssey-introt) kan det också bli kärvt.