Vi ska nog inleda artikeln med att påpeka att texten innehåller rätt tama spoilers för det första spelet (alltså Final Fantasy VII Remake), så har man inte koll på premissen för det spelet och inte vill få det avslöjat, kan det vara lönt att skippa den här nyheten.
Den andra delen av Final Fantasy VII-remaken blev officiellt avtäckt i juni och går under namnet Final Fantasy VII Rebirth. Vi fick dessutom veta att hela projektet kommer att bestå av tre spel. Redan i utannonseringstrailern av den andra delen stod det klart att den handling vi minns från originalspelet kanske inte är huggen i sten, och detta stärks ytterligare av ett uttalande i den sista delen av en bloggserie om det första remake-spelet.
I inlägget berättar några olika personer som jobbade med spelet om dess sista timmar, och en av dessa är Naoki Hamaguchi, som jobbade med regi, speldesign och programmering. Spelet avslutas som bekant med orden "Den okända resan kommer att fortsätta", och Hamaguchi påpekar att de skuggliknande "viskningarna" från och med det andra spelet inte kommer kunna agera för att bibehålla tidslinjen (vilket även antyds i spelet).
Viskningarna är ett inslag som inte finns med i originalspelet, utan introducerades i remaken just för att tidslinjen inte skulle kunna rubbas. Men i det andra spelet har de alltså inte möjlighet att göra det, vilket öppnar upp handlingen en del. Yoshinori Kitase har å andra sidan sagt att "spelet inte kraftigt avviker från originalet och kommer att ge er samma känslor som originalet", så frågan är hur stora friheter de ämnar ta.