God of War Ragnarök släpps äntligen den 9 november. Releaseformaten är PS5 och PS4, men av succéskäl antar vi att ett pc-släpp också väntar om något år. Som väntat bjuder nya God of War på bombastisk action, men i en ny video menar stridsdesignern Stephen Oyarijivbie att det under huven är tämligen likt ett parti schack. En märklig liknelse. Oyarijivbie förklarar vidare:

Our design philosophy for creating new and memorable enemies is basically making them a combat puzzle, similar to like chess and focusing on the chess pieces. Each piece has its own theme and its own use.

Santa Monica Studio menar att de tagit striderna och fienderna till en ny nivå, och med tanke på hur stora hyllningar God of War från 2018 fick lovar inte detta lite. Oyarijivbie säger att spelare på ett enklare sätt ska kunna läsa av striderna. Exempel: se om fienderna nyttjar icke-blockbara attacker, och därmed se till att hålla sig i rörelse. Sabra Goebel lyfter också storleksvariationen.

You will be fighting everything from small little creatures to things that take up the entire screen.