God of War Ragnarök släpps 9 november, och möjligheten till format från dag ett kommer vara PS5, PS4 Pro och PS4. Santa Monica-teamet har till sist deklarerat att det rör sig om nio olika grafiklägen: sex för PS5, tre för old-gen. Under den senaste tiden har vi visserligen fått nyss om en del av lägena men det är först nu vi vet exakt hur många och exakt vad de innebär.

PS5 har i grunden två möjligheter, och de handlar föga förvånande om valet att välja mellan bildrutor per sekund och hög upplösning. Väljer du det senare blir det reell 4K med en målsättning på 30 fps. Det tidigare ger oss målet 60 fps, och 4K uppskalat dynamiskt.

Har du möjlighet till HDMI 2.1 och VRR får du ytterligare möjligheter. Allt redogörs i bilden.

Men. Som bekant är God of War Ragnarök också ett old-gen-spel och även PS4 Pro-folket får vackert välja mellan fps och upplösning. Prioriterar du fps finns dock inga löften om 60 fps, men möjligheten till resultat norr om 30 fps finns. Högsta upplösningen är 1440p. De som sitter på riktigt gamla PS4:an har inget val att göra. Där är det 1080p och ett mål på 30 fps som gäller.

Exakt hur Ragnarök flyter på PS4:n återstår att se. Recensionerna går live (även vår) 17:00.