För en dryg månad sedan nåddes vi av beskedet som näppeligen tog någon på sängen: Google lägger ner Stadia. Vi kan ännu spela på streaming-plattformen, men bara till 18 januari nästa år.

I januari förväntar sig Google också att alla återbetalningar ska vara lösta. Detta framgår i en ny FAQ, som bekvämt nog finns i svensk form. Google säger att man påbörjade processen igår och om återbetalningen inte kan automatiseras kommer de kontakta berörda kunder via mail.

Hur du blir kontaktad beror på huruvida spenderbyxorna varit på eller... halv-på? Kunder med högst 20 köp får ett mail för varje transaktion. De som gjort fler köp får i stället ett mail som sammanfattar alla återbetalningsförsök, samt eventuella vidare åtgärder man behöver ta.

Google har satt en deadline för detta, och precis som i fallet med nedsläckningen ska detta vara åtgärdat 18 januari. I nämnda FAQ finns detaljer om vad som är återbetalningsbart. Hårdvara, kontroller och spel som köpts via Stadia-shoppen är det. Stadia Pro-prenumeration är det inte.