"Obsidians passionsprojekt liknar inget annat", löd det i veckofärska recensionen av Pentiment. Fyra av fem blev betyget och världen över är det positiva tongångar om rollspelsveteranerna Obsidians säregna äventyr. Faktum är att spelet har Game Pass att tacka för sin existens.
Josh Sawyer, regissör, skulle inte "gjort sig besväret" att pitcha spelet i en värld där Xbox Game Pass inte fanns. Det gör han klart och tydligt i podcasten Waypoint Radio (via PC Gamer).
I never would have proposed making Pentiment without Game Pass. Like, I literally just wouldn't have done it.
Sawyer tror inte att hans vision fått gehör. Även om han internt fått stöd tror han inte att något företag vågat agera utgivare, om Pentiment hade kört en traditionell utvecklare-utgivare-modell.
Xbox Game Studios, å sin sida, gav sin support då de ansåg att den nischade titeln hade chansen att "tilltala en väldigt entusiastisk publik". Huruvida Pentiment blir en publikmagnet eller ej återstår att se, men recensionerna lär definitivt ge det vind i de senmedeltida seglen.
Mer om de senaste Game Pass-spelen hittar du som alltid i forumet. Tack, @Mortaigne.