Cory Barlog, regissör för 2018 års God of War och creative director för Ragnarök, har gjort ett uttalande som väcker en del frågor. Vi vet sedan tidigare att färska Ragnarök knyter ihop den nordiskmytologiska delen av God of War, men en lös tråd är "En berättelse för ett annat spel".

Notera: här finns en spoiler som rör en liten del av färska Ragnarök. Därför börjar vi med att spoilerfritt diskutera, och om du sedan är bekväm kan du klicka dig in på spoilermark undertill.

Här är det också på plats att påminna om spoilertaggen i vårt forum.

Spoilerfritt: en Twitter-användare kritiserar Ragnarök för att ruscha historien, och hade föredragit en trilogi för Kratos nordiska äventyr. Allt slutar inte tillfredsställande, menar kritikern. Barlog säger att det är "Okej att inte gilla", men säger samtidigt att alla trådar kommer knytas ihop.

Men, som sagt, det är "En berättelse för ett annat spel". Och nu till spoilerdelen, för den som vill.

Midgårdsormen (Jörmungandr) ska, enligt Freya i förra God of War, dyka upp en dag utan att någon förstår varför eller hur – för att sedan försvinna tillbaka i tid och rum. Hur just detta sker är något som kommer att förklaras i ett annat spel, om vi ska tro retstickan Cory Barlog.

In the 2018 game Kratos, Atreus and Freja discuss Jormy when riding the gondola before going to Alfheim. She talks about how Jormy just appears one day and no one knows why/how. In Ragnarök, we close that loop connecting it to Loki.

But how he got back in time... well... that's a story for another game.