Under lång tid lät det, framför allt, som om Xbox-chefen Phil Spencer ville begrava begreppet "konsolkrig" sex fot under jord. Det är andra tider nu. Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard (USA:s konkurrensmyndighet vill stoppa affären), och den forna vapenvilan är som bortblåst.

I podcasten Second Request menar Spencer att Sony försöker skydda sin "dominans" genom att "göra Xbox mindre". Han hävdar att deras konkurrents sätt att växa sker på bekostnad av Xbox.

The way they grow is by making Xbox smaller.

Spencer säger att det finns en stor motståndare till Activision Blizzard-dealen: Sony. Han lyfter fram konkurrentens "annorlunda syn på branschen". De släpper sina stortitlar senare på pc, och de släpper inte heller sina spel på PS Plus samtidigt som de över huvud taget har sin release.

Han understryker också att Sonys största invändning – CoD – är en icke-fråga i sammanhanget.

The largest console maker in the world raising an objection about the one franchise that we've said will continue to ship on the platform. It's a deal that benefits customers through choice and access.

Microsoft har erbjudit Sony 10 år med Call of Duty, och detsamma gäller Nintendo.