18 januari är det ett år sedan Microsoft släppte bomben: de ämnar köpa Activision Blizzard för 69 miljarder dollar. Olika konkurrensmyndigheter runt om i världen synar dock affären i sömmarna, och USA:s FTC vill stoppa jättedealen. De menar att konkurrensen i spelvärlden skulle skadas.
Microsoft har tidigare svarat kort att de "välkomnar möjligheten" att presentera sitt fall i domstol.
Nu kommer en mycket längre replik. En som är 37 sidor lång. Microsoft menar, tvärtemot FTC, att affären skulle gynna konkurrensen i branschen. Call of Duty skulle exempelvis bli mer tillgängligt.
The acquisition of a single game by the third-place console manufacturer cannot upend a highly competitive industry. That is particularly so when the manufacturer has made clear it will not withhold the game.
Microsoft har erbjudit både Playstation och Nintendo tio år med Call of Duty. Microsoft menar att det faktum att deras "dominanta konkurrent" (läs: Sony) inte accepterat erbjudandet inte är skäl nog att stoppa en affär som, enligt dem, "gynnar konsumenterna".
Konsumenternas vinst är spel och innehåll på fler sätt till ett billigare pris.
Microsoft ger också svar på tal gällande FTC:s anklagelse om att Microsoft köpt exempelvis Bethesda och gjort Starfield och Redfall konsolexklusiva på Xbox, trots försäkran om motsatsen.
Any suggestion that Microsoft's statements to the European Commission about Zenimax were misleading is incorrect. Microsoft explicitly said it would honor Sony's existing exclusivity rights and approach exclusivity for future game titles on a case-by-case basis.
Microsoft menar att Europakommissionen håller med om att de inte fördes bakom ljuset. De hävdar vidare att FTC ignorerar de fördelar affären för med sig, för att "hypotetiskt" skydda Sony.
The FTC ignores the significant benefits of the Transaction in favor of a warped attempt to ignore the facts and rewrite antitrust law and settled precedent to protect Xbox's competitors from hypothetical harm that has no basis in marketplace realities.
FTC glömmer sitt syfte, menar Microsoft, när man "skyddar konkurrenter snarare än konkurrensen". FTC är förblindande av konkurrenternas (läs återigen: Sony) klagomål. Microsofts Brad Smith understryker för CNBC att man fortfarande tror på affärens genomförande.
Man håller dock dörren öppen för "kreativa lösningar".
Even with confidence in our case, we remain committed to creative solutions with regulators that will protect competition, consumers, and workers in the tech sector. As we've learned from our lawsuits in the past, the door never closes on the opportunity to find an agreement that can benefit everyone.