När man skapar ett fps med co-op för fyra spelare är parallellerna till Left 4 Dead mer eller mindre oundvikliga. Om man frågar Ricardo Bare, creative director på Arkane Studios, är det dock inte en Left 4 Dead-liknande upplevelse de siktar på med vampyrspelet Redfall. Istället säger han i en intervju att det snarare känns som Far Cry.
Studiochefen Harvey Smith fyller i att de ville ta all sin erfarenhet från sina tidigare spel, som Prey och Dishonored, och alla sina kreativa idéer, och placera dem i en öppen spelvärld. Det är där Redfall skiljer sig från "horde shooters" som Left 4 Dead, där man tacklar linjära uppdrag på linjära banor, menar han.
I Redfall kan man dröja sig kvar eller dra vidare lite som man vill, och det finns ett bredare mål. I sin hembas kan man snacka med karaktärer, hämta sidouppdrag, välja att spela uppdrag i handlingen eller bara ge sig ut i valfri riktning i spelvärlden. Precis som i Dishonored ska man även kunna tackla olika situationer på olika sätt.
De som oroar sig över att Arkane nu kommer att börja satsa exklusivt på open world-spel kan dock lugna sig, för Smith tror att de så småningom lär gå tillbaka till de något mer slutna immersive sim-miljöer.
Redfall är tänkt att släppas under första halvan av året.