Maskininlärning, eller "AI", tar just nu världen med storm, och en av de stora marknader som tveklöst kommer att dra nytta av den är spelbranschen. Det har faktiskt redan börjat ske, och till exempel High on Life använde sig av konst och röstskådespeleri som genererats med hjälp av AI. Även Ubisoft är intresserade av tekniken, och i en nysläppt video beskriver de ett AI-baserat verktyg som de håller på att utveckla.
Det heter Ubisoft Ghostwriter och är tänkt att hjälpa manusförfattare att skriva en specifikt typ av dialog/monolog som kallas för "barks". Det är alltså de utrop och kommentarer som man kan höra datorstyrda karaktärer slänga ur sig när man till exempel knatar förbi dem på gatan. Manusförfattaren ska använda verktyget genom att skapa en karaktär och en situation som spelaren kan uppleva, varpå repliker genereras som författaren sedan kan godkänna, neka och redigera.
En del i spelindustrin är inte direkt uppspelta över verktyget, och Alanah Pearce – författare hos Sony Santa Monica – påpekar att det låter betydligt mer tidskrävande att redigera AI-genererade repliker än att bara skriva temporära alternativ på egen hand. "Jag hade föredragit omn AAA-studior använt budgeten som krävs för att skapa såna här verktyg till att anställa fler författare."