Efter ett par år utanför spelvärldens rampljus har den förra Starbreeze- och Grin-chefen Bo Andersson startat en ny utvecklingsstudio. Namnet blir Galleon Studio, och ambitionerna är höga: man ska göra AAA-shooters för nu-konsoler och pc. Det skriver Andersson på Linkedin.
Galleon Studios is a new ambitious developer focused on creating great adventures, action driven and dynamic experiences in the triple-A space of first person shooters for next gen consoles and PC.
Mer information än så är svårt att hitta i nuläget.
1997 grundade Bo Andersson tillsammans med sin bror Ulf spelutvecklaren Grin. Studion slog igenom stort med de två Ghost Recon: Advanced Warfighter-spelen 2006 och 2007, men efter två rejäla filmlicensfloppar (Terminator: Salvation, Wanted: Weapons of Fate) inom loppet av några månader gick Grin i augusti 2009 konkurs.
Därefter startade Bo Andersson Overkill (som gjort Payday-spelen). 2012 togs företaget över av Starbreeze, men i praktiken innebar affären att Overkill bytte namn till Starbreeze. Många gamla Starbreeze-anställda (som gjort Riddick) startade Machinegames och byggde Wolfenstein-spelen. "Nya" Starbreeze skördade framgångar med Payday 2, men när nästa projekt – Overkill's The Walking Dead – släpptes i november 2018 var betygen svala och köparna långt färre än beräknat. Och i december det året var pengarna slut och företaget ansökte om rekonstruktion. Samtidigt lämnade Bo Andersson posten som VD.
Men nu tycks han alltså vara redo för ett nytt försök. FZ har sökt Bo Andersson för en kommentar.