Att spela i molnet har aldrig varit mer bokstavligt än i Horizon Forbidden West-expansionen Burning Shores. Aloys nya äventyr skippar PS4 helt så att Guerrilla kan trycka PS5-gasen i botten. Om postapokalyptiska Los Angeles har vi talat om, men via Playstation Blog får nu himlavalvet fokus. Guerrillas Andrew Schneider säger att målet alltid varit att fylla himlen med levande moln.

Man kom en bit med Horizon Zero Dawn, längre med Forbidden West, och nu tar man nästa kliv.

The Playstation 5 can handle larger datasets. So, after Forbidden West wrapped, we set to work writing a voxel cloud renderer prototype that could live up to our standards for quality, and actually allow the player to fly through highly detailed cloud formations.

Som GIF:en vittnar om kommer det vara möjligt att flyga vid och runt molnen, och därmed blir himlen en spelvärld i sig. Guerrilla medger att det varit svårt att nå en balans mellan prestanda och kvalitet i ett spel där spelaren kan äventyra både på land och uppe i skyn. Men man påstår att himlen är "mer än en uppslukande kuliss utan ett landskap du kan utforska i sin egen rätt".

Inlägget går igenom tekniska detaljer. Förkovra dig! Burning Shores släpps 19 april.