När #Ubisoft nyligen [n=36384 tillkännagav] ett nytt kopieringsskydd för Windows-spel som kräver ständig uppkoppling för att du ska kunna spela lät fekaliestormen inte vänta på sig. Tekniken kritiserades bland annat för att det inte är möjligt att spela om uppkopplingen av någon anledning bryts eller om man till exempel är på resande fot utan uppkoppling. Men kritiken till trots finns inga planer på att inkludera ett offline-läge.

Brittiska PC Gamer har testat systemet i #Assassin's Creed II och #The Settlers VII. Tidningen skriver om hur det fungerar: den beskriver ganska kritiskt hur förlorad uppkoppling avslutar pågående spelomgång.

Settlers 7 och Assassin's Creed II tarvar uppkoppling.

Vi ringde upp Ubisoft för att få en kommentar. Företaget har ingen kommentar till varför det inte finns något offline-läge. Företaget har skickat oss följande uttalande:

Vi utannonserade från starten att detta system kommer att kräva en konstant online-uppkoppling, och om uppkopplingen stannar så pausar spelet. Plattformen som sådan kräver också endast maximalt en uppkoppling på 50kbits/sekund. Om du tappar uppkoppling på ett par sekunder så kommer spelet att fortsätta köra ändå. Om det stannar under en längre period så pausar spelet och försöker återuppkoppla. Så länge du inte stänger av spelet själv så kommer det att fortsätta försöka återuppkoppla oavbrutet (med pausbild). Så snart spelet återuppkopplas så återkommer du till spelet omedelbart. Var detta sker är olika för olika spel, på grund av tekniska restriktioner. Gällande Settlers 7, så startar spelet på exakt samma ställe som då eventuell uppkoppling försvann. Gällande Assassin?s Creed 2, så startar det vid senaste checkpoint, och inte vid senaste save. Och det finns väldigt många checkpoints, så det skulle endast handla om ett minimum av tid.

Vi tror på, och har fullt förtroende för detta systemet.

Tidigare försök att minska piratkopiering genom att koppla upp spelet mot en server har mött kritik, trots att det då rört sig om betydligt mildare former. Exempelvis #Mass Effect [n=24837 använde ett system] som kopplade upp sig mot en server var tionde dag för att bekräfta spelets äkthet, men efter massiv kritik [n=24899 backade] #EA och tog bort kontrollerna.

Ubisoft avser att använda systemet på alla framtida pc-titlar. Den kommer även innebära möjlighet att spara pågående spel "i molnet", alltså på företagets servrar.

Som sagt, även det här skyddet knäcktes på noll tid, första pirat versionen var ute redan 1 dag efter att silent hunter 5 släpptes. 05/03 Dom kan aldrig bekämpa piratkopieringen. Vekar bara vara Ubisoft och Henrik Pontén som tror det. Synd. Lägg pengar och krutet på produkten istället. Så kanske folk köper spelet om dom nu gillar det efter att dom laddat ner det? Så ser jag på det, illega... 23/02 Nej, är man smart så förstår man istället att det är bättre att inte göra något än att lägga en massa pengar på att utveckla ett system som får färre personer att köpa sin produkt. 22/02 Absolut påverkning för köparna är fruktansvärd. Men håller inte ekonomin planerad vinst kontra utgift efter planerad tidsplan, såklart man lägger skulden på piraterna för där är en källa som man kan skylla på. Skulle man se sitt månads arbete vara nerla... 21/02 Intentional valmöjlighet = bra, tvingas till singleshot pga en bug = skit Det som skulle behövas skulle alldeles för lätt kunna missbrukas. Det är tillräckligt illa att privatpersoner redan kan ringa till ISPs och begöra ut identiteter på personer bakom... 21/02 Ubisofts lösning är ingen vidare lösning. Ge myndigheter befogenheter samt arbetsuppgifter att jaga svenssons så skapas det respekt på nätet. Även att införa lag som gör det rätt att infiltrera via brott för att nå oss skulle ge effekt. Företagen som... 21/02 Jasså? Jag skulle snarare kalla det för en frälsning. (Fast då har jag ju alltid efterfrågat valmöjligheten till "single fire" på alla vapen i de spel jag spelar multiplayer.) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Oh Ubisoft Flopp-skydd byggt Fler pir... 21/02 Jag förstår inte hur folk kan tycka att ubisofts "lösning" är okej. Om jag köper en produkt vill jag kunna använda den hur och när jag vill, inom rimliga gränser naturligtvis. Jag tror, som många andra här redan nämnt, att spelföretagen överdriver probl... 21/02 Som jag skrev i förra tråden om det här: Om jag gillar ett spel, så köper jag det för att se till att utvecklaren gör fler spel i samma stil, men om dom ger mig valet mellan en dyr version som funkar sämre än den version som är gratis, som ubi gör i det... 21/02 Det handlar om hur man behandlar sina konsumenter/kunder oavsett om denne köper spelet eller ej. Det är balansen mellan den som tillhandahåller tjänsten/produkten och konsumenten/kunden. 20/02
Skicka en rättelse