I går rapporterade vi om att Ubisoft Connect-konton som inte använts på länge kan inaktiveras och därefter raderas om man inte tar till åtgärder. Många blev så klart upprörda och vissa hävdade även att de hade blivit av med konton som de hade köpta spel på.

Nu har Ubisoft gett ett mer uttömmande svar om det hela till IGN, där de uppger att de under flera års tid har tagit bort inaktiva konton för att efterleva GDPR. Men kriterierna för kontoradering innebär, åtminstone på pappret, att konton med köpta spel inte kommer att raderas. Kriterierna de tar hänsyn till inför kontoradering är som följer:

  • Spelaktiviteten på kontot sedan det skapades.

  • Kontots bibliotek: konton som inkluderar köpta pc-spel är inte kvalificerade för radering

  • Längden på kontots inaktivitet, vilket innebär den senaste inloggningen på vårt ekosystem (inklusive från Ubisoft-spel på Steam och andra plattformar. Fram till i dag har vi aldrig raderat konton som har varit inaktiva i mindre än fyra år

  • Existensen av en aktiv prenumeration kopplad till kontot

Med det inte sagt att misstag inte kan ske, men får man ett konto med köpta spel raderat så får vi utgå ifrån att Ubisoft ser till att ställa det till rätta.