Capcom levererar succéer på rad, men sällan spel som inte är en del av deras inkörda serier, som Resident Evil, Monster Hunter och Street Fighter. Med det kaotiska Exoprimal, där teknologi möter dinosaurier, kunde den japanska speljätten släppa tyglarna. Takuro Hiraoka som tidigare arbetat med Monster Hunter berättar att de hade "total frihet" och nyttjade detta till max.
För Games Industry berättar han att teamets intressen representeras av vad vi får i spelet.
Att ha futuristiska exosuits som möter förhistoriska dinosaurier, säger en del om teamets intressen och vad vi tycker är coolt.
När utvecklarna inte behövde ta hänsyn till tidigare spel i serien (för det finns ju inga) tillät de sig bli galna, med en "over the top"-story. Det återstår att se om det betalar sig. FZ-betyget från Johan Lorentzon blev svalt och snittbetyget på Opencritic likaså. Nästan åtta av tio Steam-spelare ger dock Exoprimal tummen upp, så möjligen kan det trots allt bli ännu en Capcom-succé.
Samtidigt kan det bli en framgång på ett annat sätt: en chans för Capcom att leka och vara fria på ett sätt man inte kan vara när man gör femtielfte Resident Evil-spelet. Teamet lyckades dessutom övertyga affärsdelen av Capcom att Exoprimal var värt att satsa på. Något som förstås var lite mer komplicerat när ip:t var nytt och krävde tekniska muskler och resurser.
Hiraoka tillstår att det fanns press också, men det är "omkring 80 procent frihet och 20 procent press" när du skapar ett nytt varumärke.
Lyckat? Återstår att se, men Game Pass har gett Exoprimal över miljonen spelare.