Baldur's Gate 3 har impat på Fan och hans mormor, och de som redan har hunnit kuta igenom Larians jättespel både en och två gånger suktar nu efter mer. Exakt vad Larian ska jobba på härnäst vet vi inte, men de är inte sugna på ett liknande mastodontprojekt, utan hade hellre släppt lite mindre spel.

Men även om hoppet inte är helt ute för de som vill ha ännu mer innehåll till Baldur's Gate 3, säger Swen Vincke i en intervju med Pcgamer att det inte är något de börjat jobba på i dagsläget och att det skulle vara väldigt svårt att höja nivåtaket från den nuvarande till 20.

Anledningen är helt enkelt att man på högre karaktärsnivåer i D&D får smått otroliga krafter som låter en döda i en handvändning, se in i framtiden och önska sig nästan vad man vill, för att nämna ett fåtal.

Det skulle krävas väldigt mycket arbete med att skapa fiender som fungerar och dessutom att alla olika beslut man fattat i grundspelet följer med. Kort och gott skulle det ta väldigt lång tid att skapa.

Jag vet vad vi vill skapa och teamet vet också vart vi är på väg. Vi får se var det landar. Jag har tidigare lärt mig att man måste vara försiktig med att utannonsera saker innan de är redo, för ibland måste man lägga ner dem eftersom de inte funkar.

Vi skulle kunna jobba på en expansion och den skulle kunna bli tråkig, och då bör vi sluta jobba med den. För om vi skulle fortsätta på något som är tråkigt, skulle vi sedan behöva sälja den till er och behöva säga:
'Här är något tråkigt och vi vill att ni köper det.'

I slutänden så låter det som att Larian är genuint intresserade av att skapa en expansion, men bara om de kan skapa något som de verkligen känner fungerar.