Jag tror nog att det är drömmen för alla spelintresserade programmerare att få komma och jobba hos id Software. Socialisera med Carmack dagarna i ända, se den allra senaste tekniken innan någon annan och få vara med och skapa morgondagens spelmotor. Sån tur då att Robert Duffy i sin .plan-fil skriver att man letar efter en ny "tools programmer". Minst fem års erfarenhet av C, C++ och OpenGL krävs, men undertecknad gissar på att kraven är något högre än så egentligen.

Men inte bara hos id Software är man på jakt efter talanger. Även Infinity Ward har tagit fram stora sökarljuset, då denna skapare av exempelvis Call of Duty letar efter en "seasoned next-generation console engineer", ett par grafiker och en bandesigner. Kan tiden bli mer mogen för att huvudlöst dyka in i spelindustrin?

Som om detta inte vore nog har även en tredje stor aktör i spelindustrin utannonserat sin jakt på nya ansikten bland datorskärmarna. Vicarious Visions heter de, kanske ett något okänt namn, men företag jobbar för stunden med Xbox-portningen av DOOM 3 och då de söker en bandesigner som kan QERadiant känns det inte helt osannolikt att detta skulle vara vad den nyanställde får jobba med.

Jobba på id Software >>
Jobba på Infinity Ward >>
Jobba på Vicarious Visions >>