De romerska siffrorna börjar bli många för Final Fantasy. Härnäst väntar Final Fantasy XVII – alltså: 17 – och producenten bakom del sexton, Naoki "Yoshi-P" Yoshida, har två väldigt lösa idéer för vilken väg spelet skulle kunna ta. Antingen något som tar serien tillbaka till pixelrötterna, eller hybrid av realtid och turordning. Det berättar han i samtal Sony-veteranen Shuhei Yoshida.
Kommer Yoshi-P regissera? Istället för att svara rakt på den frågan säger han att det "kanske är dags för någon ny istället för samma gamla snubbar". Han tror att en ny generation hade kunnat ta sig an Final Fantasy med en mer fräsch, ungdomlig inställning. Yoshi-P menar att Final Fantasy handlar om att "utmana det som kommit tidigare". Hans råd till en eventuell ny regissör är att gå på känslan: vilket Final Fantasy tror skulle vara det mest underhållande?
Och det är här han dryftar ytterst lösa idéer om pixlar och hybrid mellan turordning och realtid:
Därefter kan du bestämma saker som, att då Final Fantasy XVI var i realtid, kommer mitt Final Fantasy att ha både realtidsaction och turordningsbaserade strider. Eller så kan du gå åt ett annat extremt håll och återgå till dess helt turordningsbaserade, pixel-ursprung.
Inget är hugget i någon slags sten, men att pixlar och turordning ens nämns är intressant.
Det finns definitivt åsikter kring den actionbetonade realtidsväg Square Enix valt att gå med Final Fantasy i de senaste delarna. Det dröjde nästan sju år mellan del femton och sexton, så oavsett vilket slags spel Final Fantasy XVII än blir ska vi nog inte räkna med det förrän framåt 2030.