Svenskutvecklade Star Stable har anmälts till Konsumentverket av organisationen Sveriges konsumenter. Den ideella organisationen menar att spelet idkar marknadsföring som vänder sig till barn, något som bryter mot marknadsföringslagen.
Organisationen har gjort en större granskning av hur marknadsföring i spel riktade till barn ser ut, och en rad populära mobilspel har granskats. Star Stable är gratis att spela upp till level 5, sen krävs prenumeration eller köp för att fortsätta. Kravet på att köpa virtuell valuta för riktiga pengar gör växelkursen svårtydd, menar organisationen. Vidare leder tidsbegränsade rabatter till köpstress.
Sinan Akdag, expert på digitala konsumentskyddsfrågor:
– Det är riktigt dåligt att det ser ut på det här sättet. Spelen lockar in barn och föräldrar eftersom de är gratis, men väl inuti spelet finns ingen hejd på vad spelföretagen försöker kränga på en.
Genom att skapa anonyma minderåriga användarkonton har Sveriges konsumenter granskat hur Star Stable och Roblox hanterar ingame-köp för unga användare. Man slår fast att barn utsätts för direkta köpuppaningar, vilket är ett direkt brott mot marknadsföringslagen. Vidare understryker man att barn måste köpa ingame-valuta för riktiga pengar, och att växelkursen är svåröverskådlig eftersom den påverkas av rabatter och erbjudanden.
Sinan Akdag:
– Inte ens jag som vuxen kan med säkerhet säga hur man bäst planerar sina inköp för att få mest valuta för pengarna. Det här handlar inte om någon vänlig lektion i privatekonomi, utan om vuxna människor som lurar barn på pengar.
Liknande affärsmetoder används i många free to play-spel som många barn spelar, exempelvis Fortnite. Sveriges konsumenter betornar att syftet inte är att peka ut enskilda spel, utan att informera om hur de affärsmodeller som barn möter kan se ut.
Studion bakom Star Stable säger i en skriftlig kommentar till SVT att man "värnar våra användare" och "tar konsumentskydd på stort allvar", och att man välkomnar en granskning och kommer samarbeta med Konsumentverket om de väljer att granska affärsmodellen.