Miljoner sålda exemplar, oräkneliga ÅS-priser och med ett betygssnitt som siktar mot stjärnorna. Ja, att kalla Baldur's Gate 3 för en framgångssaga är näppeligen en överdrift. Snarare tvärtom.

Swen Vincke medger dock att spelet hade "stora problem". Det säger han under Digital Dragons-konferensen i Polen (via Gamesradar). Vissa små grejer man gjorde tvingade Larian att inse att de 9 500 filmsekvenserna man hade också kunde påverkas. Regissören insåg att det var ohållbart. Ändrade man en dörrmodell i grunden kunde det förstöra en scen någon annanstans.

Det fanns ett ögonblick när du tittade på spelet och sa "Vi kommer aldrig bli klara. Det är omöjligt att färdigställa".

Ändå vägrade man att kompromissa med kvaliteten, säger Vincke. Inte ens när pengarna sinade vek han och teamet en tum: "Spelet behöver de bitarna. Därför gör vi dem", resonerade man.

En lösning var att ge specifika team större frihet och därmed kunde man strömlinjeforma utvecklingen, något som gav alla andrum. Och något som också har gett oss en modern klassiker.

Larian kommer inte göra Baldur's Gate 4, men de har andra projekt i görningen.