Dragon Age: The Veilguard avtäcktes i söndags, efter att tidigare ha hetat Dragon Age: Dreadwolf, och det gameplay som visades upp fick ett blandat mottagande. En av de ursprungliga skaparna bakom Dragon Age, David Gaider, gillade den mörka tonen, medan andra fortfarande tycker att det känns för färgglatt och glättigt.
IGN har snackat lite om spelet med spelregissören Corinne Busche, som avslöjar att spelet inte kommer att ha en öppen spelvärld. Istället är det uppdragsbaserat, och hon menar att allt är handgjort och väldigt noga utvalt. Vissa banor öppnar dock upp sig och möjliggör utforskande, inklusive vägar som förgrenar sig, hemligheter och valfritt innehåll som måste hittas och lösas.
Creative director Jon Epler säger i sin tur i ett separat uttalande att:
Dragon Age: Inquisition var i allra högsta grad ett open world-spel, men det är inte detta. Och det är delvis för att vi ville se till att allt innehåll spelade roll och utgjorde en mer strukturerad, skulpterad upplevelse för spelarna.
Med det sagt finns det utforskande. Det finns möjligheter att avvika från den upptrampade stigen. Det finns en del utrymmen som är hyfsat breda.