Indiana Jones and the Great Circle närvarade vid Xbox-showen för en dryg vecka sedan för att visa upp en iskall titt på spelet, fylld av mystik, action och nazister som hatar tecknad film. I en intervju med Xbox har Jerk Gustavsson och John Jennings från Machinegames snackat om spelet och bjudit på lite fler detaljer.
Anledningen till Indianas äventyr är den här gången att en relik stjäls från universitetet han jobbar på, vilket leder till att han avtäcker en sammansvärjning som kretsar kring "the great circle" – en serie uråldriga platser som bildar en cirkel runt jorden. Grundidén ska ha kommit från Bethesda-bossen Todd Howard.
Konceptet med the great circle har sedan vidareutvecklats av Machinegames, som fått tillgång till Lucasarts arkiv och diverse personer som jobbat med filmerna. De nämner även att utvecklingsprocessen har varit en ny upplevelse för dem, eftersom de är vana vid actionfyllda skjutarspel, medan det här är ett äventyrsspel.
Indy är ingen superhjälte och kommer inte att rusa från eldstrid till eldstrid, utan lägga tid på att lösa pussel och undvika konflikter i så stor utsträckning som möjligt. Men den stora frågan, då: slutet av gameplay-titten visade en skymt av den klassiska scenen där Indy flyr från ett rullande stenklot, så kommer vi att få spela igenom den?
Det är tyvärr en sån sak där jag måste säga att ni får vänta och se.
Indiana Jones and the Great Circle ska släppas i år på pc, Xbox Series X/S och Game Pass.