När Tim Schafer designade 2021 års bästa spel (innehåller spår av subjektivitet) Psychonauts 2 tänkte han – oj då! – på actionspel och shooters. Skälet är desto mindre chockerande, då Schafer ville att teamet skulle bygga spelet som "raka motsatsen" till det som sker i en shooter. Snarare än att skjuta sönder banor skulle vi lämna dessa i bättre skick än när vi kom in. En vacker tanke.
Strategin återberättas av Double Fines James Spafford under Develop: Brighton 2024 (tack, VGC).
När du spelar ett fps eller ett actionspel flyger kulor, vapen avfyras, det är explosioner överallt. Och när allt är över har hela nivån blivit ödelagd, det finns bråte och damm, ja, allt har blivit förstört. Raz bör alltid lämna banor i bättre form och skick än när han kom in i dem.
Syftet med Psychonauts 2 är, berättar Spafford, att eliminera emotionellt bagage och oönskade tankar. I ett spel som handlar om läkande är det logiskt att bygga upp snarare än att riva ner.