Efter framgångarna med Divinity Original Sin-spelen gick Larian som bekant vidare till något betydligt större: Baldur's Gate 3. Enligt en intervju med Edge Magazine (via Wccftech) var det dock ingen självklarhet att satsa på just denna rollspelsgigant, enligt vd:n Swen Vincke.
[Baldur's Gate] är ett sånt där varumärke som man vet att många kommer att vilja jobba med, så det vore perfekt att locka till sig nytt folk till studion med. Jag kände att det fanns ett glastak som vi inte kunde bryta igenom såvida vi inte hade AAA-produktionsvärden, budget, marknadsföring, alla såna AAA-saker.
Det hade varit Ultima, det hade varit Fallout, det hade varit Baldur's Gate. Det fanns inte så mycket att välja mellan.
Och Baldur's Gate blev det, men inte utan problem. Vincke berättar att de hade gått med på att skicka ett detaljerat designdokument för det potentiella spelet till Wizards of the Coast (som äger Baldur's Gate), och att det första utkastet togs fram samtidigt som de försökte färdigställa Divinity Original Sin 2.
Det var riktigt dåligt. Men vi hade inte hjärnkapaciteten att handskas med det eftersom vi försökte skapa Divinity Original Sin 2. Wizards skickade därefter tillbaka det med en företagslednings motsvarighet till: 'Det här är skit'. Och vi sa: 'Vi vet, men vi håller på att släppa ett spel – be oss inte att göra det här nu. Ge oss en förlängning.' Lyckligtvis förstod de och vi fick en andra chans.