Unknown 9: Awakening visades till slut upp på riktigt tidigare i år, och tycks bli en Assassin's Creed-liknande upplevelse där man kan blanda smygande med strider lite som man vill. Nu har vi fått se ytterligare tio minuters gameplay, och det är, som amerikanerna skulle säga, en blandad påse.
Man spelar som Haroona, som besitter en uppsättning övernaturliga förmågor som kommer väl till pass. En av de mest intressanta är förmågan att under begränsad tid ta över en eller flera fiender (beroende på hur många laddningar man tjänat ihop), för att förflytta dem och bränna av en av deras attacker. Det innebär att man kan skapa intressanta arrangemang där man till exempel placerar flera av dem nära något explosivt och sedan avslutar med att detonera sagda sprängmedel.
Något som inte riktigt hänger med i svängarna är animationerna, som i många fall ser rätt styltiga och ryckiga ut. Spelet skulle ha släppts i sommar, men har försenats till i höst, så förhoppningsvis är det något de kan fixa innan dess.