The Callisto Protocol är bra, men håller kanske inte den Dead Space-kaliber man hade hoppats på från Glen Schofield & Co. Schofield själv lämnade utvecklaren Striking Distance Studios – som han var med och grundade – kort efter släppet.

I en intervju med Dan Allen Gaming berättar han lite mer om utvecklingen och varför det blev som det blev, och ger några kängor till utgivaren Krafton. Enligt han så fick de honom att tro att han skulle få runt tre och en halv månad mer att jobba på spelet än han fick, men att han plötsligt fick beskedet att så inte skulle bli fallet.

Det hela sammanföll även med covid-pandemin, och Krafton lyssnade inte när han sa att de inte skulle hinna. I slutänden tvingades de ta bort fyra bossar och två fiendetyper från spelet. Han ångrar nu att han inte satte ner foten och helt enkelt sa åt dem att ta över studion om de ville få ut spelet snabbare.

Striking Distance Studios lever dock vidare, och det senaste vi hörde från dem var att de jobbar på en avstickare till The Callisto Protocol vid namn Project Birdseye.