Trots mängder av nedskärningar i spelbranschen den senaste tiden kommer den globala spelmarknaden växa i år. Det spår Newzoo i sin senaste marknadsanalys.
Spelmarknaden tros omsätta 187,7 miljarder dollar globalt under 2024, tror Newzoo. Det är något mindre än de 189,3 miljarder man spådde i början av året, men fortfarande en ökning med 2,1 procent mot 2023, skriver Gamesindustry.biz.
Pc-spelande spås öka med 4 procent i år, vilket är mest av alla segment. Orsaken är svaga spelsläpp på konsol och en ökning av cross platform-stödet, enligt rapporten. Men pc är fortfarande minst: det spås omsätta drygt 43 miljarder, eller cirka 23 procent av den totala omsättningen.
Konsolspelandet tros minska med 1 procent i år och stanna på en omsättning på knappt 52 miljarder, omrking 28 procent av marknaden. Och svaga släpp är som sagt orsaken till minskningen.
Kvar har vi det största segmentet – mobilspelande. Det står alltså för omkring halva spelbranschens omsättning, och den tros öka med 3 procent i år och stanna på 92,6 miljarder dollar.
Newzoo förutser att antalet människor som spelar i världen ökar med 4,5 procent i år. Vilket innebär att 3,42 miljarder människor spelar. Spelarökningarna följer mönstret från intäkterna: pc-spelarna ökar med 3,9 procent, konsolgamers med 2,9 procent och mobilfolket med 3,5 procent. Allt enligt Newzoos analys, alltså.