Assassin's Creed Shadows släpps i november efter fyra års utveckling. Det är längst i seriens historia, och ett helt år längre än föregångarenValhalla. Och lagom länge för dagens Assassin's Creed, säger producenten Karl Onnée till Gamesindustry.biz.

Shadows lyckas blanasera mellan kostnader och utvecklingstid, memar han. Han säger att det går att sätta fler medarbetare på ett projekt och bli färdiga snabbare, men det ger inte mer tid att ta in feedback från spelarna. Och då minskar chansen att utreda vad som inte fungerar inför nästa spel.

It's always a balance between time and costs, but the more time you have, the more you can iterate. Yes, you can put more people on a project and do it in a shorter time, but that doesn't give you more time to iterate, because it takes time to get the feedback from your players, your team… and then see what works and what doesn't and how to improve it. Four years, I think, is the right balance to go from conception to production and get the feedback necessary to adapt.

Om det är en måttstock för framtida Assassin's Creed-titlar (vilket det naturligtvis inte måste vara) så kommer nästa fullstora del hösten 2028. Men mer troligt är att Ubisoft sätter fler studior på att göra spel i serien, och kanske blir det fler titlar i stil med förra årets inte fullt lika svulstiga Assassin's Creed Mirage.

Shadows blir det 14:e spelet i huvudserien sedan serien debuterade för 17 år sedan. Om du tycker det är för lite så finns ett 15-tal sidospår att gräva ner dig i.