Final Fantasy XIV är ett av få MMORPG:n som har frodats i skuggan av World of Warcraft, och har till dags dato släppts till tre olika Playstation-konsoler och därtill dator. Ett försök att släppa det på Xbox 360 gjordes också, men det rann ut i sanden på grund av meningsskiljaktigheter angående Xbox Live.
Men i sommar hände det: spelet släpptes till Xbox Series X/S i samband med att expansionen Dawntrail lanserades. I en intervju av Eurogamer berättar spelets producent och regissör, Naoki Yoshida, lite om hur de ser på Xbox som plattform.
Han säger att svaret från Xbox-communityn har varit starkt och att de kommer att ta denna chans att stärka hela Final Fantasy-varumärket på plattformen. Historiskt har det funnits "extremt få Xbox-användare i Japan", och eftersom Square Enix är från just Japan har det lett till att plattformen har fått låg prio. FFXIV-släppet ska dock markera slutet på det:
Men hos Square Enix har vi skiftat vår policy. Så nu rör vi oss mot policyn att släppa våra spel på multiplattformsbasis, och vi vill verkligen att så många spelare som möjligt spelar våra titlar.
Så med Final Fantasy XIV som startpunkt vill vi släppa fler Square Enix-spel på Xbox och fler av våra titlar kommer att släppas på Xbox. Så jag hoppas att spelare ser fram emot de framtida saker som ska komma till plattformen.