Civilization 7 siktar på att röra om lite i den välkända formeln, bland annat med ett nytt system för Ages, eller tidsåldrar. Med det går man från era till era, samtliga tre med sina egna civilisationer, mål, möjligheter, enheter och kriser. Den stora skillnaden kommer dock i övergången mellan dessa tidsåldrar, då man måste välja en ny civilisation att spela som – relevant för just den delen av historien.
Creative director Ed Beach tror att Ages-system är vad som kommer att bli svårast för spelarna att anpassa sig till. I en intervju med GGrecon säger han att det fundamentalt förändrar spelets struktur och gör det mer lätthanterligt de senare skedena av spelomgångarna, eftersom övergångarna mellan tidsåldrar blir punkter de omgången på sätt och vis återställs lite för att ge spelarna andrum.
Han antyder även att det var naturligt att begränsa specifika civilisationer till specifika tidsåldrar, eftersom folk sällan väljer till exempel Tyskland, Amerika eller Kanada i multiplayer, eftersom de i egenskap av relativt unga civilisationer måste vänta länge på att kunna nyttja sina bonusar.
Civilization 7 släpps den 11 februari 2025 på pc, Playstation 4/5, Xbox One, Xbox Series X/S och Nintendo Switch.