Ledande spelföretag bakom titlar som Fortnite, FC 24, Minecraft och Clash of Clans anklagas för "manipulativa" tillvägagångssätt att tjäna pengar genom olika premium-valutor i spelen. BEUC (European Consumer Organisation) har lämnat in ett klagomål till EU. Bakom initiativet finns sjutton EU-länder och olika konsumentorganisationer. Sveriges Konsumenter är en av dem.
BEUC och de andra drar slutsatsen att spelföretagen bryter mot EU:s konsumentskyddslagar. De uppmanar myndigheter att säkerställa att regler hålls och att spelmiljöerna blir ett tryggt rum.
Man menar att konsumenter inte kan se faktiska kostnader – det leder till att de överspenderar. Faktiska valutor bör uppges. Vidare säger man att det är fel att spelare föredrar in game-valutor (vilket spelföretag hävdar) och att barn löper ännu större risk för denna "manipulativa taktik".
Företagen som uttryckligen anklagas för "otillbörliga metoder" är Activision Blizzard, EA, Epic Games, Mojang, Roblox Corporation, Supercell och Ubisoft. Man skriver:
Spelare ska inte behöva förlita sig på en miniräknare varje gång de vill fatta ett informerat beslut om vad de vill spendera. Spenderade pengar bör visas i verklig valuta. Vilseledande metoder måste stoppas. Idag används premiumvalutor i spel medvetet för att lura konsumenter och drabbar särskilt barn hårt. Företag är väl medvetna om barns sårbarhet och använder knep för att locka yngre konsumenter att spendera mer.