Stalker 2: Heart of Chornobyl släpps 20 november. Efter många svåra år anar GSC Game World slutet av Stalker 2-resan. En resa som givetvis djupt försvårats på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Teamet känner sig dock trygga med spelet de snart släpper håller tekniskt hög klass.

I en intervju med Radio Times Gaming, i samband med ett sista pressevent inför releasen, talar teknikproducenten Yevhenii Kulyk om optimeringen. Unreal Engine har haft hackiga incidenter på pc, men Kulyk känner sig trygg med studions arbete.

För att uppfylla våra egna förväntningar för optimering på Xbox och pc har vi gjort många ändringar i renderings-trådarna, vissa CPU-optimeringar och en hel del RAM-optimeringar. Nu är vi nästan klara med hela poleringsprocessen. Vårt mål är att leverera ett spel som konstant körs med stabil framerate och stabil prestanda.

GSC kör Unreal Engine 5.1 men kallar motorn internt för "5.1 GSC" då de tvingats anpassa den för deras stora värld. 20 november är det alltså dags – för pc och Xbox. Game Pass dag ett. PS5-version är ej bekräftad, men efter de tre månadernas tidsexklusivitet kan det bli andra bullar.