Efter att Shawn Layden slutade på Playstation för fem år sedan har han flitigt tyckt till om branschen och vart den är på väg. Han tycker att dagens spel är onödigt stora, och menar nu att konsoljättarna behöver göra mer för att göra AA-spel till en viktig grej igen.
För VGC berättar han att Sony, Microsoft och Nintendo måste göra mer för att fostra spelen "mellan Grand Theft Auto och Among Us". Med andra ord: dubbel-A-spel. Layden säger att det skulle kunna hjälpa problemen kring de enorma budgetar som trippel-A-industrin nu består av.
Låt oss säga: 20 miljoner dollar. Med den nuvarande nivån på spelskaparkunskap… den har blivit högre än för 10 år sedan. Vi har en talangpool vi kan dra nytta av med rätt budget och använda oss av för variationens skull. Gör inte en massa AA-förstapersonsskjutare som utspelar sig under andra världskriget, det kommer inte att göra någon större skillnad. Ge oss mer intressanta möjligheter. Ge mig fler spel som Firewatch, den typen av spel.
Variationen tror Layden kan locka framtida spelare att ta klivet från live service-jättarna.
Exakt hur man ringar in AA-spel är inte helt självklart. Men titlar som Hellblade: Senua's Sacrifice, Lies of P, A Plague Tale: Innocence och Robocop: Rogue City skulle man kunna räkna hit.