Det blev en tuff, problemkantad start för Cities: Skylines 2, vilket fick utvecklaren Colossal Order att försena konsolversionerna (PS5, Series X/S) av spelet flertalet gånger, och i dagsläget har vi ingen spikad lanseringsperiod.

I går fick vi en uppdatering angående vad som händer med spelet, där de skriver lite om den buggfixande patch som släpps i dag på pc och även nämner konsolversionerna. De har inget nytt släppdatum och säger att de i dagsläget upplever både simuleringsproblem (CPU) och grafikproblem (GPU) när spelare gör vissa saker.

Dessa problem är extra utmanande på grund av hårdvarubegränsningarna hos konsoler. När man till exempel placerar en byggnad som består av flera entiteter, har systemet svårt att hantera databelastningen.

Under uträkningsprocessen (alltså att kontrollera om det finns nog med plats eller om någon entitet överlappar existerande objekt), uppstår flaskhalsar i prestandan, vilket resulterar i märkbara problem.

Dessa problem måste lösas innan de kan ge en uppskattad lanseringsperiod, men de försäkrar att konsolsläppet är högsta prioritet för dem och att de har flera potentiella lösningar.