Microsoft Flight Simulator 2024 hade en del problem med att få luft under vingarna när det släpptes, eftersom många upplevde problem med att ens starta spelet och sedan strul med att få streamade texturer och objekt att ladda. Problemen var så allvarliga att spelet sågades på Steam och även uppmärksammades i det välrenommerade spelmagasinet Fragzone-Fredag.
Men nu ska strulet vara fixat, enligt ett inlägg från Flight Sim-chefen Jorg Neumann på den officiella webbplatsen. De säger sig ha ökat kapaciteten för att kunna betjäna det stora antal spelare som vill lira, och "pålitligheten" ska nu vara 99,999 procent. En första hotfix släpptes förra veckan för att fixa en del problem och ytterligare en ska släppas näst-nästa vecka.
Det rapporteras dock fortfarande om problem med kampanjen, så än finns det saker att fixa.
Mycket av Marketplace-innehållet från MS Flight Simulator 2020 portades nyligen till spelet, men vissa add-ons från tredje part verkar ha ställt till med strul för vissa, så i dagsläget har de stängt av alla tillägg som inte är faktiska flygplan, så att de kan identifiera var problemet ligger. Nästa hotfix ska dock låta spelare stänga av specifikt innehåll själva.
Nedan: En jämförelse mellan de två senaste Flight Sim-spelen och verkligheten.