Efter flertalet förseningar släpptes Stalker 2 till slut förra månaden, till både ris och ros. Många tycker att det är ett fantastiskt spel, men att buggar, dålig prestanda och AI-system som inte funkar som de ska förtar mycket av upplevelsen.

Spelet har nu fått tre patchar för att fixa diverse problem, och frågan är om det inte hade mått väldigt bra av att försenas ytterligare en gång. Det var dock inte ett alternativ, enligt studiochefen Ievgen Grygorovych. I ett samtal med Eurogamer beskriver han det som att de redan hade sprungit flera maraton och att ytterligare ett inte hade varit möjligt.

Det är väldigt svårt att förklara sitt tillstånd när man är i en väldigt intensiv arbetsprocess i många månader fram ill släppet, och man jobbar över, över och över vad man vanligtvis klarar av, i högsta möjliga stress och under en överväldigande period.

Man har ingen energi alls och man frågar sig: ska vi ta ett maraton till? Och man kan bara inte säga ja, vi tar ett maraton till, för man är redan sönder.

De resonerade att även om de tog sig mer tid, skulle allting aldrig bli fixat, och eftersom de inte ville missa julförsäljningen fattade de beslutet att släppa spelet i så bra skick de kunde och släppa patcher och expansioner av handlingen i efterhand.

Man kan se mer om utvecklingen av spelet i dokumentären War Game: The Making of Stalker 2.