Will Shen tillbringade nästan 15 år av sin karriär hos Bethesda, innan han för ett par år sedan lämnade studion och just nu agerar chefsdesigner hos Unknown Worlds Entertainment, kända för Subnautica.
I en intervju med Kiwi Talks pratade han härom dagen lite om storleken på spel, och då framför allt väldigt stora sådana. Han sa bland annat att merparten av alla spelare aldrig spelar klart spel som är över tio timmar långa och att vi har nått en punkt där en allt större del av publiken har tröttnat på att lägga över 30 eller 100 timmar på ett och samma spel.
Han passar även på att be om ursäkt för sin roll i det hela:
Inte personligt ansvarig, men en del av det som hände är framgången för spel som Skyrim och Fallout 4, såna här jättestora titlar som man kan spela i princip för evigt. Det finns fortfarande många som spelar Skyrim efter alla dessa år.
Idén om såna här ständigt relevanta spel som man kan lägga tusentals timmar på, som slog ner i branschen. Förut var det MMO:n för sånt: World of Warcraft, det finns superfans som aldrig kommer att lämna det spelet.
Kortare spel har dock fått lite av en uppsving, menar Shen, och pekar på hyllade Astro Bot som ett exempel.