Parkour i moderna Assassin's Creed-spel är tämligen rakt på sak: håll in en knapp och klättra. Ganska okomplicerat, men kanske även en smula trist. Det blir förändringar när Assassin's Creed Shadows släpps i februari, lovar Ubisoft. I ett inlägg på officiella webbplatsen skriver man att det inte går att klättra överallt. Vissa ytor är "obestigbara" utan något att greppa.
Simon Lemay-Comtois, associate game director, menar att det är en "ganska stor grej" för dem.
Detta innebar att vi behövde vara mer eftertänksamma när vi skapade intressanta parkourvägar, vilket gav oss mer kontroll över var Naoe kan röra sig och var Yasuke inte kan, vilket gjorde att de två spelstilarna skiljer sig ännu mer åt.
Det tilläggs att det mesta vi ser kan bestigas, men att vissa byggnader och dylikt kräver lite mer kreativitet för att övervinnas. Vidare hälsar man att dodge- och huk-knapparna bytt plats, då man vill införliva dodge-funktionen i parkouren. Du kan till exempel ta dig nedför väggar på akrobatiska vis (utöver det traditionella) som den korta videosnutten undertill demonstrerar.
Assassin's Creed Shadows skulle ha släppts i november men Ubisoft, med både svaga spelsläpp och svag aktie i bagaget, valde att skjuta på releasen till 14 februari i år. En dryg månad återstår.