Under 2024 släpptes nästan 19 000 nya spel på Steam. Oj. Runt 80 procent blev mer eller mindre ospelade. Oj, oj. Detta enligt publika siffror som webbplatsen Kotaku tagit del av.
18 992 spel är ungefär 50 spel om dagen. Det är väldigt (för?) många spel.
Man pekar på så kallade "profile features limited"-spel, som är ett fint namn på spel som mer eller mindre är ospelade. Summerat handlar detta om att spel måste uppnå visst spelar-engagemang och kommersiell succé för att få ta del av saker som samlarkort och emoticons.
Spelen räknas inte in i totalerna för "game collector" eller "achievement collector" på Steam.
Enligt Bill Young, head of games på Twitch, lyckades blott 4 041 av de spel 18 992 spel som släpptes i fjol ta sig bort från "begränsad"-stämpeln. Young skriver på Linkedin.
Genom att hålla tillbaka funktioner tills ett spel hittar sin publik kan de kontrollera vilka spel som blir validerade (i brist på ett bättre uttryck). 'Shovelware' är en brutal, cynisk term – men tyvärr är den ofta befogad.
Huruvida Valve är för stränga eller rentav raka motsatsen är en annan diskussion.
Young har undersökt antalet "begränsade" spel genom åren och 2024 fick 79 procent av Steam-spelen "äran". Trenden är att alltfler spel släpps och att fler och fler begränsas. 2018 var det 33 procent, 2019 66 procent och därifrån har det ökat med en eller två enheter per år.