Planen från början var att Starfield skulle ha blivit blodigare, med kapade lemmar och halshuggningar. Det hävdar Dennis Mejillones i podcasten Kiwi Talkz. Mejillones var senior artist hos Bethesda i nästan tolv år och jobbade med Fallout 4, Skyrim och Starfield. På frågan varför Starfield inte är lika blodigt som Fallout 4 svarar han att det skulle kostat mer än det smakade.

Det visade sig nämligen att det här med hjälmar och rymddräkter gjorde det hela rätt knepigt.

Det har många konsekvenser med de olika dräkterna. Ur ett tekniskt perspektiv finns det mycket som måste tas i beaktande, till exempel om hjälmen måste skäras på ett visst sätt, att den måste kunna tas av, och att man måste ha köttkapslar längst ner där köttet sitter.

("Köttkapslar" är också ett ord.) Det fanns system för all gore men snart visade det sig bli en härva med saker man behövde ta hänsyn till, så som slangar i hjälmarna och olika kroppstyper.

Även om teamet lagt mer tid på de olika systemen tror Mejillones kanske ändå inte att det varit värt besväret. Blod och kluvna lemmar hade satt en annan ton än den Bethesda siktade på.

Lyckligtvis finns alltid moddar om gore-suget slår till.