Reklam i spel är hyfsat vanligt förekommande, men det finns grader i helvetet, och att tvingas se på en annons för att kunna spela vidare är till exempel något som Steam inte tillåter. Plattformens regelverk för reklam i spel har funnits i flera år, men nu har de lyft fram det så att utvecklare förhoppningsvis inte missar det.

På en ny sida beskrivs vad som gäller, inklusive ovan nämnda regel om att Steam-spel inte får kräva att spelare tittar på annonser för att kunna spela vidare eller få tillgång till vissa delar av spelet. Spelen får heller inte erbjuda spelare att se på annonser för att få olika fördelar i spelet.

Vad är då tillåtet? Produktplaceringar som inte är störande och som passar i spelet, såväl som marknadsföring av paket, reor och annat på Steam.

Det är oklart varför de väljer att lyfta fram det nu, men nyligen började de även att varna för early access-spel som inte har uppdaterats på länge, så kanske är det en del av ett försök att göra plattformen mer konsumentvänlig.