Under 2026 är målet att PS5 Pro-spel ska få "något väldigt likt" FSR 4. Det avslöjar Playstation-arkitekten Mark Cerny för Digital Foundry, där han också hävdar att FSR 4 är "nästa evolution för PSSR". PSSR är den metod PS5 Pro använder för att skala upp med artificiell intelligens. Cerny:

Resultaten är strålande. Det är ett mer avancerat tillvägagångssätt som kan överträffa krispigheten hos PSSR. Jag är mycket stolt över arbetet från det gemensamma teamet!

Samarbetet mellan AMD och Playstation kallas Project Amethyst.

"Ooooh!"

I videon undertill demonstrerar Digital Foundry kvaliteten hos FSR 4. Man slår fast att tekniken är "överraskande konkurrenskraftig" när den ställs mot Nvidias senaste DLSS-iteration. Det är alltså inte exakt den här lösningen som PS5 Pro får, men blir snarlik.

Samarbetet mellan Sony och AMD fortsätter, och Cerny hälsar att fokus för 2025 blir att hjälpa utvecklare att implementera PSSR i diverse titlar. Parallellt jobbar man dock med FSR 4-lika lösningen till PS5 Pro. Målet är, som sagt, att sjösätta den nya tekniken någon gång under 2026. Cerny säger att det tar sin tid.

Det är ganska ambitiöst och tidskrävande, och det är därför ni ännu inte sett den nya uppskalningstekniken på PS5 Pro.