Eftertexter på moderna AAA-spel tenderar att vara långa. Extremt långa. Detta som en följd av att, tja, extremt många jobbar på spel nu för tiden. Atomfall-aktuella Rebellion gör inte så stora spel. Vd:n Jason Kingsley säger att studion, som också är känd för Sniper Elite-serien, utgår från ett recept som handlar om att agera "väldigt proffsigt" när det handlar om storlek och kostnad.

Det händer att de drar i nödbromsen när ett spel börjar bli "för stort".

Men det hindrar inte Kingsley från att häpna över jättestora spel. Till PC Gamer säger han:

Du kollar på några av dessa enorma spel som skapas av stora team med väldigt, väldigt duktiga människor, och du tänker: 'Hur organiserar du ett spel som 2 000 jobbar på?'

Kingsley förstår inte hur man får till organisationen. Rebellion har flera lager men här måste finnas lager med "flera lager ovanpå sig". Han har svårt att föreställa sig hur det funkar.

Det måste vara spännande, upphetsande och enormt, eftersom de kostar en förmögenhet, och de är otroligt vackra konstverk. Men ibland är de så förbaskat stora.

Ett skäl till varför Rebellion inte gör jättespel är deras lite äldre målgrupp, som inte sällan har ett knepigt livspussel. Att spela tio timmar och lås upp en procent är inte hållbart i deras värld – eller för deras spelare. De vill ändå ingjuta en känsla av att spelen går att ta från start till mål.

Atomfall släpps 27 mars och är en del av FZ High Score.