Dragon Age: The Veilguard har inte blivit någon direkt hit, och framtiden för serien känns högst oklar i dagsläget. Och enligt skaparen bakom Dragon Age-världen, David Gaider, har Dragon Age och dess skapare alltid varit lite utstötta hos EA.

I en serie inlägg på Bluesky berättar han att Bioware under lång tid mer eller mindre var kluvet på mitten och agerade som två olika studior – en för Dragon Age och en för Mass Effect – och att de båda teamen inte kom överens, trots försök av EA att få dem att samsas genom att skyffla runt personalen.

Gaider själv blev varse detta när han fick gå med i ett tidigare Mass Effect-team som jobbade på Anthem, med instruktioner att ta den smutsiga, Alien-doftande inriktningen som teamet dittills haft, och istället dra projektet åt Star Wars-hållet. Han fick dock konstant kritik av teamet för att det han skapade var "för Dragon Age" och han insåg snart att han inte var önskvärd.

Efter en tid kontaktade han sin chef och sa att han skulle härda ut om det fanns en möjlighet för honom att i slutänden gå vidare till nåt annat och få mer kreativ kontroll. Svaret blev nej och att det var fritt fram att lämna företaget, men att han inte skulle klara sig utanför Bioware. Trots det valde han att lämna företaget för att grunda Summerfall Studios.

I ett svar på en kommentar säger han även att EA själva alltid föredrog Mass Effect över Dragon Age och aldrig riktigt visste vad de skulle göra med det sistnämnda.

Gaider har tidigare uttryckt kritik mot Bioware och bland annat menat att författarna på företaget blev "föraktade i det tysta".